Jag kan flyga

Jag kan flyga

söndag 17 mars 2013

En skön helg

Helgen har varit riktigt skön med återhämtning som fokus. Jag fick ju som sagt en rejäl huvudvärk i fredags och den har nu äntligen börjat släppa. Det krävdes en morgonjogg i vår närliggande park för att bli av med det värsta. Träning hjälper verkligen mig att må bättre. Det är bara när jag får migrän jag ska låta bli och träna. Den som har migrän vet att träna medan man håller på och får ett anfall inte är det smartaste man kan göra.

Dagen har tillbringats hos svärmor vid havet. Där finns det inte mycket annat att göra än njuta av utsikten, lugnet och gosa med hund. Mumma för själen. Nu på kvällskvisten försöker jag förbereda veckan så gott det går. Jag fixar matlådor, packar träningsväskan och förbereder mig i det stilla mentalt.

Insikten börjar krypa inpå mig nu. Jag trivs inte med mina arbetsuppgifter. Jag trivs inte alls. Men jag känner mig otacksam. De flesta inom mitt yrke har inget jobb. Det är inte bara svårt det är bensvårt! Förutom att ha en fast anställning så har jag underbara arbetskamrater och en bra lön. Jag är en respekterad medarbete och har anseende inom vissa områden på nationellt plan. Men till saken hör att jag måste handskas med människor och det suger jag på. Jag tycker ju inte om fölk ju! Jag blir så ofantligt rosenrasande varje gång en gubbe ringer och berättar hur det är. Bara för att jag jobbar på en myndighet så tror gemene man att det är okej att vräka ur sig vilken skit som helst i örat på en. Men problemet är inte dom det är jag! Jag måste lära mig att hantera dessa situationer.

usch nu blev jag gnällig jag vet. Andas bruden andas. De vet ju inte bättre. Eller som en arbetskamrat sa "Skit samma det är vi som bestämmer i allafall!" Ha klockrent. Missuppfatta mig inte nu. Vi bestämmer till människor fördel när vi kan och får. Det tråkigaste i jobbet är faktiskt när jag måste säga nej, och då gör man en människa besviken. Nu skiter vi i jobbet och pratar om något mer intressant.

Idag började jag en omvälvande process med min kropp. 20 års hormoner ska ut ur denna kropp. Sen jag var 13 har jag ätit p-piller. Inte för att jag k-llade runt som 13 åring utan för att jag helt enkelt blödde som en stucken gris. Under åren har jag testat mig genom ett otal antal sorter och fått lika många biverkningar därav.

Är jag inte svullen så ömmar tuttarna och är det inte det så har jag finnar i hela nunan. Kronan på verket har varit ett labilt humör som aldrig lägger sig. Vissa dagar känner jag inte igen mig själv. Den senaste sorten lovordades när den kom för ca 7 år sedan. Nya generationens p-piller. Skitsnack. Det är en av de värsta sorterna du som tjej kan knapra, Yasmin heter den och ät den inte. Varför har jag fortsatt? Jo för så fort jag slutar får jag väldigt mycket akne. Jaha tänker ni och?

Jo föreställ er att ha så mycket bölder i ansiktet att ni inte kan le utan att det smärtar. Det känns som om alla bara tittar på de där stora klumparna i ansiktet som varar och vätskar sig. De som sitter på ryggen och skuldrorna blöder igenom era tröjor och förstör dem.

Jag har under många år mått otroligt dåligt p g a min akne. Det har inte gjorts tillräckligt från sjukvården och fortfarande behandlas de som har akne slapphändigt. Det betraktas som ett kosmetiskt problem fast de flesta av oss som får så kraftiga reaktioner faktiskt har infektioner i hela ansiktet. Sen frågar ingen hur vi mår på insidan.....

I januari gick jag till en av stans bättre (och dyrare) hudläkare. Han gav mig några nyare krämer, en som hämmar infektionen och en som slipar ner min hud (sticker bra vill jag lova!). Jag vill verkligen sluta med p-pillerna nu men har tidigare inte vågat p g a aknen men har nu insett att dessa piller inte får mig att må särskilt bra. Ingen större skillnad alltså.

Så idag tog jag sista pillret. Kommer återrapportera hur det känns. Jag har läst att det tar upp till 6 mån att få bort hormonerna ur kroppen så de inte längre är mätbara. Sen vill vi nog gärna ha barn någon gång i framtiden. Ju längre man äter p-piller desto längre tid kan det ta att bli gravid. Men vissa blir det direkt men det ska inte vi bli. Jag vill vänta lite till. Framför allt vill jag laka ur all denna skit ur kroppen först.

Studier visar nu också att alla dessa hormoner går rakt ut i vattendragen och påverkar våra akvatiska djur. Jepp, fiskar fulla med östrogen och det påverkar i sin tur deras fertilitet. Nej p-piller är inte bra, i alla fall inte för mig.

Nu natt.

sov gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar