Jag kan flyga

Jag kan flyga

tisdag 7 augusti 2012

Sömn....

Högkänsliga personer har ett större behov av sömn än icke högkänsliga eller rättare sagt vi har ett större behov av våra 8 timmar och reagerar lättare negativt på för lite sömn.

Det är något jag upplever just nu efter ha sovit dåligt en längre period och särskilt illa den senaste veckan. Delvis självförvållat mer om det längre fram.

Kort och gott som jag skrev i det tidigare inlägget så ska våra hjärnor processa en hel del info under sömnen. Högkänsliga lider också i större utsträckning av insomnia och jag är sannerligen inget undantag. Jag har sovit kasst så länge jag minns. Det mest utmärkande är att tankarna maler när jag lägger mig. Jag kan inte få ut alla mina intryck och bilder från dagen ur hjärnan utan de är där för att de helt enkelt måste vara det. De är så många så hjärnan hinner inte bearbeta det under vår vakna tid. För det är inget som säger att vi nödvändigtvis har så snabba hjärnor heller! :)

Ett annat kännetecken är att vi lätt vaknar, för lätt! Minsta ljud och förändring i vår omgivning märker vi mycket tydligare av än icke känsliga eftersom vi inte "stänger av" på samma sätt eller i a f inte lika ofta. Jag brukar vakna mellan 10-30 ggr per natt. Om jag bara vaknat en enstaka gång så beror det ofta på ren utmattning och jag känner mig mer utvilad när detta sker.

Jag har tillbringat två nätter hemifrån. Jag sover lika bra eller rättare sagt lika jäkla illa var jag än är. Sen att dessa två nätter tillbringats på ett vandrarhem gjorde väl inte saken bättre.

Natt 1! Sov på västsveriges mest lyhörda vandrarhem (kan inte ha öronproppar för det gör helvetiskt ont i öronen). En gäst bestämde sig för att steka lök kl 0000 och ja jagär jättekänslig för lukter i synnerhet luktar jag inte gillar typ lök! Morr morr! Det klampades av och an och slutligen somnade jag. Bara för att vakna när jag ömsom frös och ömsom svettades. 05,30 går ett klampande ljushuvud upp och kl 0730 bestämde en man i övre medelåldern för att hälla hela sin parfymflaska över sig. Känslig för doft? Ja det med, men han hade faktiskt kunnat döda en allergiker så illa var det....

Natt 2. Vägg i vägg med småbarnsfamilj!!!! Juuubi! (Jag försökte ha ihjäl ungen med en nedfallande skärbräda men missade med ynka 50 cm SKOJJA BARA!!! ;) men jag var nära att pricka den lilla rackaren! ) Tack och lov började barnet inte skrika förrän kl 07,30. Men jag sov inte gott och vad detta berodde på vet jag inte exakt men det var ganska varmt. Men då är det bara att slänga av sig täcket.

Här kommer 11 isomniatips!

1. Kolla inte på skräckfilm preciiiis innan du ska lägga dig! ;)
2. Motinera inte sent på kvällen
3. Drick absolut inget med koffein i för vi är lite känsliga för det remember!
4. Använd sovmask och öronproppar (om du kan)
5. Snarkar din partner? Byt ut partnern (skojja igen bara ursäkta men kunde inte låta bli)
6. Skriv ner tankar i en dagbok innan du lägger dig. Då är halva inne!
7. Lägg dig senast kl 22 (öhhh lätt? Ne inte alls!)
8. Don´t do sugar sugar is baaaaad ok?
9. Lyssna på den musik som får dig att koppla av och då menar jag får ner dig i varv.
10. Bygg dig ett bo! dvs bulla upp med täcken och mys runt omkring dig. (detta gör jag inte längre men gjorde mycket som barn utan att riktigt förstå varför men nu vet jag ju!
11. Det viktigaste av allt, undvik vandrarhem! :)

Jag börjar jobba om en vecka....usch fy är bara förnamnet men jag tänkte bli lite bättre på det där med rutiner och då är sömn a och o. Till råga på allt ska jag lägga i en extra växel i träningen min så då blir kosten och sömnen det som får mig att orka med allt.

Sweet dreams!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar