Jag kan flyga

Jag kan flyga

måndag 20 augusti 2012

Konsten att andas och landa

Dagens blogginlägg är inspirerat av en väldigt fin blogg My mindfulnes life! Skriven av en tjej som är högkänslig som jag. Mycket tänkvärt i den!

Konsten att andas rätt är inte så lätt som man kan tro. Vi tenderar ofta att hålla andan eller andas på tok för snabbt och grunt när vi är stressande och/eller upprörda. En enkel metod för att komma ner i varv är att andas i en "fyrkant".

1. Andas in på tre sekunder
2. Håll andan tre sekunder
3. Andas ut i tre sekunder
4. Uppehåll i tre sekunder innan du andas in igen.

Gör 20 fyrkanter ett par gånger om dagen. Blir du lätt stressad gör andningsövningen oftare. Övningen skapar ett fokus och lugn inom dig som vanliga djupa andetag sällan ger. Var medveten om din inandning, känn hur din bröstkorg lyfter sig, hur det känns att hålla andan och hur skönt det är att andas in och andas ut.

Börja redan nu!


En bild från en av mina resor. Jag tillbringade några timmar på en karg fågelö utanför Islands nordvästra kust.


1 kommentar:

  1. vad roligt att du hittat till mig och att du länkar till mig. Tack för det. Ja, andningen är livsviktig för mig om jag ska må någorlunda bra. Den bär mig. Vissa kan bli trött på mig, för när jag ser någon andas uppjagat och ytligt och får pressa fram de det vill säga. Kan jag inte låta bli att säga ANDAS! med ett leende. Men jag är väl lite dryg på det sättet. heheh kram

    SvaraRadera