Jag kan flyga

Jag kan flyga

fredag 15 februari 2013

känner mig ovanligt oHSP just nu....

Vissa dagar är känslighet mer påtagligt än andra och så är det var för och av levande tingest på vår jord, lika självklart som amen i kyrkan.

Men jag lider att lite bloggtorka kanske man kan kalla det, för jag känner mig inte så känslig för närvarande eller så tänker jag inte så ofta på det längre. När jag började läsa på om draget så är det precis som så mycket annat nyupptäckt, det tar upp mycket av ens tankar. Man blir perceptiv för vissa saker, t ex andra människors beteenden och sina egna känslor och funderingar. Allt detta sätt i relation till vad man precis börjat intressera sig för. Intresset som såväl uppmärksamheten kring dessa ämnen avtar med tiden. Så även här antar jag. =)

Jag funderar på om man ens behöver ha ett namn för det, lyfta upp HSP och ge det så stor uppmärksamhet. En sekunds eftertanke senare inser jag, jo det behövs. Vi lever i en relativt hård och okänslig värld. Vi är flockdjur och avvikande beteende ifrågasätts och pekas ut (notera att en 20 % avvikelse räcker).

Många går och funderar på om det är något fel på dom, om de lider av koncentrationsproblem och en del av er har kanske till och med blivit felaktigt diagnostiserade med ADHD och diverse andra beteendestörningar?
För mig var det befriande att läsa min första artikel om draget. Bitar föll på plats och äntligen kände jag mig normal men annorlunda på ett mycket bra sätt.

Tack vare Elaine A Arons bok så har jag fått en positiv ingång till HSP istället för "känslighet är dåligt" "du är sårbar" "du orkar inte lika mycket som andra" "du är asocial" e t c.

Tro fan att jag inte orkar lika mycket som andra när jag konstant har 7 tankeprocesser på gång i skallen samtidigt som jag sitter och skriver detta inlägg  och lyssnar på samtalet som pågår i korridoren bakom mig (tar en kort rast nu). Jepp glömde nämna att jag samtidigt chattar med en arbetskamrat! Jag gör detta för jag kan det. Självklart kan jag kanalisera min uppmärksamhet till en sak men det tar faktiskt lite energi. Så jag låter min lilla hjärna vara som den är och vilar när jag behöver. :)

oj då....jag kanske inte var så oHSP ändå?

Trevlig fredag snart är det helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar