Jag kan flyga

Jag kan flyga

måndag 1 oktober 2012

Vad ska jag bli när jag blir stor?

Dags att inse att jag faktiskt är stor nu! Puh, jag är inte helt nöjd med min arbetssituation. Jag har jobbat hårt för karriären så hårt att det gett mig men som jag gärna hade levt utan. Så det är hög tid att förändra min livsstil så jag kan trivas med mig själv 24/7. Så vad vill jag göra och vad kan jag tänka mig att offra?

För det första måste jag hitta en sysselsättning som inte ställer för höga krav på mig och mina prestationer utan som tillåter mig att vara mänsklig. Jag måste ha ett jobb där jag till stor del själv kan bestämma och foga över min tid. Hm kanske en del av er tänker. Varför fogar hon sig inte som vi andra?

Jo för att jag inte vill och anser att jag inte heller måste! Jag vill och är en fri själ. Jag vill inte sluta bitter som så många andra. Låt mig göra de val jag anser vara bäst för mig.

Så vad kan jag tänka mig att offra? Pengar? Lätt, totalt ointressad och stundtals äcklad av pengar! Förhållandet? Nej, min J låter mig till skillnad från tidigare pojkvänner vara mig själv. Jag behöver inte vara rädd för att säga det jag tycker när jag är med honom. Vi är inte alltid överens men det finns en ömsesidig respekt som är svår att rubba. Och så här är det. Jag har i praktiken växt upp utan ett hemland.
I detta land har jag alltid betraktas som dansken och i Danmark som svensken så vad gör det mig? Jo Sakndinavisk men inget av det andra. Det är inte heller några bekymmer för mig men i och med att jag haft det så så är jag rotlös. Jag har inga problem med att flytta runt och när jag är ute och reser så känner jag mig väldigt ofta hemma. Jag behöver för den sakens skull inte bo här. Men annat är det för J. Han är så djupt rotad här att jag knappt förstår hur det känns. Han varken vill eller tänker flytta och varför ska han tvingas till det? Nej så jag måste stanna i stada....

Jag vill inte ha konsultjobb för det innebär en herrans press....I know...
Alltså, jag gör det inte lätt för mig men idag började jag och en kollega diskutera drömmar. Vi älskar båda böcker och då kom jag att tänka på min dröm om att öppna ett bokcafé. Why not?

MEN. jag har en annan dröm också men den kräver sin flytt så att säga. Jag älskar ju fjällen och det är på ett plan som är svårt att beskriva. Varje gång jag åker upp så känner jag ett sug inom mig, det är som om marken, källorna, jokken och bergen suger mig till sig och håller mig kvar. Där är jag hemma. Jag älskar det karga, kalla och brutala, den lömska vildmarken som ständigt påminner dig om hur liten du är som människa. Som viskar i ditt öra att världsaltet är stort och ogreppbart och detta är bara ett sandkorn i jämförelse. Det är där jag vill vara.

Så vad i herrans namn ska jag göra i fjällen? Jo det finns en treårig fjäll-och vildmarksguideutbildning. Efter det är jobbet kirrat. Så om det inte håller, om min dröm med J spricker (låt oss insupa en portions sunt förnuft) då sticker jag. Jag kommer ändå inte kunna stanna kvar med alla minnen. Det skulle vara på tok för smärtsamt.

Men vi är inte där nu. Vi är här nu, mitt i kärleken en härlig oktober 2012 och livet är trots allt underbart.


Åter till arbetet....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar