Jag kan flyga

Jag kan flyga

onsdag 17 oktober 2012

Recension - "The Highly Sensitive Person" av Elaine N. Aron

Jag vill minnas att jag i ett av de första inläggen skrev om denna bok. Jag hade inte läst ut den vid det tillfället och det är först nu ikväll jag tog mig igenom det sista.

Det har tagit sin tid för mig att ta mig igenom boken och det beror inte på att boken är dålig utan på att boken hanterar ett ämne som kräver sin tid för eftertanke och reflektion. Resan genom boken har gett mig en del aha upplevelser och verktyg att se på mitt karaktärsdrag på ett annorlunda och betydligt mer positivt sätt.

Ett av bokens huvudbudskap är just att det finns många positiva sidor med att vara sensitive. Inte sällan har de sensitiva tidigare fått höra att de är blyga, osociala, att de överreagerar och är för känsliga och överanalyserande. Som ofta med många karaktärsdrag så har det varit fokus på det negativa. Boken tar upp många riktiga exempel på personer som författaren själv haft i terapi. Elaine Aron är jungian d v s följer i det basala Jungläran, Analytisk psykologi som framför allt utforskar det undermedvetna i ett försök att analysera och förstå varför vi ofta vänder oss till religion, mytologi och vad det undermedvetna vill förmedla oss i våra drömmar. Jung förtydligade bilden av extroverta och introverta och kan på så sätt sägas vara bland de första som beskrev sensitiva utan att för den sakens skull kalla dom just detta. Inte helt otippat blev det ett fokus på de introverta.

Man måste komma ihåg att det finns många läror med olika fokus och ingångar. Jag är absolut inte någon expert inom detta så jag kommer inte ge mig in på någon djupare analys av detta men det är alltid viktigt att komma ihåg detta när man läser en självhjälpsbok, av vilket slag det nu må vara.

Vi är alla olika och rimligen så är det så att vi inte kan trivas med alla typer av terapi eller läror som finns. Man måste anstränga sig för att finna den inriktning som passar en bäst. Elaine Aron är noga med att påpeka detta och tar därför även upp andra läror och ger råd för dom som överväger att gå i terapi.

Boken ger tydlig och konstruktiv vägledning till hur man ska hantera olika situationer som kan uppkomma. Vi är alla olika sensitiva och vi har alla olika bakgrund. Boken appellerar såväl den nyfikne som vill lära sig mer om begreppet som personen som genomgått en traumatisk barndom och som söker hjälp. Författaren har skrivit flera böcker i denna serie som fördjupar sin inom kärlek, det känsliga barnet etc.

En nackdel med boken är möjligen att den är på engelska. Jag tror inte den finns översatt. Det finns en del svenska böcker som jag ännu inte har läst. En ny bok släpps alldeles snart, "Upptäck känsligheten - din inre kraft". Det är bokrelease på Café Oceanen i Göteborg den 11 nov. Har du facebook kan du söka efter evenemanget där.

Slutligen vill jag bara säga att jag verkligen kan rekommendera boken men svälj inte allt med hull och hår utan våga lyssna på din inre röst men kom ihåg att betrakta dina drag som positiva och i de situationer de framstår som negativa så försök hitta metoder för att hantera dina reaktioner. För mig som inte riktigt förstått varför jag mått som jag mått och reagerar som jag gör ibland var det befriande att läsa boken. Även om det tog sin lilla tid.

Ett av de avsnitt som jag reflekterat mest över (om vi bortser från avsnitten om barndomen som nog sätter griller i huvudet på de flesta av oss) är det som behandlar det undermedvetna och betydelsen av drömmar. Jungianer hävdar att det undermedvetna talar till oss i våra drömmar bland annat genom symboler. Jag kanske inte håller med fullt ut. Finns ingen större poäng för hjärnan att veckla sig in i symboler utan tecknen kan vara ganska så tydliga. Ett exempel är att jag inte sällan drömmer att jag måste gå på toaletten och när jag väl kommer in så väller det upp avföring ur toaletterna och allt är insmort...ja ni fattar. Mycket skit behöver komma ut helt enkelt. Jag har turen att lätt komma ihåg mina drömmer och får därmed möjligheten att reflektera över dom.

Ja jag skulle kunna skriva på i evighet om denna bok men men, jag måste sova! Imorgon väntar ännu en arbetsdag.

Sov gott och dröm på!