Jag kan flyga

Jag kan flyga

tisdag 23 oktober 2012

Detaljerna i mitt liv....

Är många! Kännetecknande för sensitiva personer är att vi är väldigt receptiva d v s mottagliga. Vi tar in all, eller snudd på det mesta ivår omgivning. Det är ljud, dofter, synintryck och känslor om vart annat som blandas ihop. Låt mig ge er ett exempel.

Jag går längs med en av Göteborgs mest trafikerade gågator. På en promenad på ca hundra meter så kan jag efteråt återge utseendet på flera personer jag mött längs vägen, jag kan ofta återge vad de hade på sig och gissa vilken mat restaurangerna längs med gatan lagade (matoset). Vi, i synnerhet jag, är känsliga för höga ljud (för det låter ju så himla högt!), starka dofter och starkt ljus.
Under en dag så samlar vi på oss oerhörda mängder information och inte helt oväntat är vi också väldigt trötta på kvällarna. Vi har ett större behov av att varva ner för att kunna somna och vill i lugn och ro bearbeta alla våra intryck från dagen. Som grädden på moset på allt detta så är vi duktiga på att läsa av andra människor och ta på oss deras känslor. Vi kan inte stänga av känslomässigt på samma sätt som många andra, vi blir kraftigt berörda av känslor från vår omgivning och det gäller så väl negativa som positiva känslor.

Vår hjärna ska processera många fler intryck från dagen än 80 % av resterande hjärnor i världen och därav våra livliga och detaljrika drömmar. I alla fall så har jag sådana.

Jag försöker tänka på att inte ta in för mycket, att utesluta och förenkla. Det gäller i synnerhet när jag illustrerar. Jag har inte tagit upp så mycket av min kreativa sida på denna blogg men insett att det kanske jag ska. Det är ju delvis tack vare min sensitivitet jag är kreaktiv. Det är ju en del av mig.

Jag är kreaktiv på många olika sätt och plan. Dels spelar jag fiol, och jag försöker återuppta tvärflöjten men tiden är knapp. Jag målar även en del, periodvis om jag ska vara ärlig och så pysslar jag groteskt mycket. Det kan vara allt från virkning, stickning till göra små födelsedagskort med mera.

När jag illustrerar och då främst gör naturvetenskapliga illustrationer är det mycket bra att ha ett utvecklat sinne för detaljer, ja det är jag ju i princip född med. En hel del kan jag t o m rita utan förlaga....skrytmåns! :)

Men ibland vill jag måla mera inifrån och fritt, mer konstnärligt och då måste jag lära mig släppa detaljer och pill och bara gå loss på målningen. Jag älskar abstakta motiv där det ändå med hjälp av ljuset i målningen och några enkla penseldrag går att urskilja motivet och känslan. Jag är inte riktigt där än, jag jobbar på det så under tiden håll till godo med en illustration som i alla fall inte har för mycket detaljer i sig (enligt mig).

So long!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar