Jag kan flyga

Jag kan flyga

torsdag 10 oktober 2013

Något roligt och annorlunda...

Varje höst försöker jag hitta en kul kurs att gå. Efter sommarens galna korvstoppningskurs (Jägarexamen) fanns det inte så mycket lust till kurser förräns jag snubblade över tantbaletten!

Jag låg och stånkade och stönade på stretchavdelningen på gymet och förbannade mina inaktiva ungdomsår, tusan också man skulle ju ha dansat och blivit smidig och ett smort lädersnöre! Jag blev också lite irriterad över att man måste hinna göra sånt i tid "nu är det ju för sent" Grrr!

Men nyfiken tog över de negativa tankarna och jag började genom googla efter vuxenbalett och hittade tantbaletten, på samma skola som den hysteriska och sexistiskt kränkande jägarexamen ägda rum! Varför inte tänkte jag och impulsiv som jag är ibland så anmälde jag mig.

Då vill jag passa på att tillägga att jag varken har koordination, smal kroppsform, naturlig vighet eller önskan om att dansa inför andra men va fasiken! Kan gamla tanter kan väl jag? Hur svårt kan det vara?

Nu har jag gått tre av tio lektioner och det är sååå roligt! Vi gör enkla balettövningar efter egen förmåga, vi har en förstående och härlig lärarinna som förstår att vi är där för att slippa vardagen för en stund. Hon går snabbt fram och uppmuntrar oss på rätt sätt. Jag är varken äldst, vigast eller smalast men jag upptäckte att jag visst har koordination och en väldigt bra kroppskontroll och det kan jag nog tacka års av styrketräning för. Av någon anledning så grymtar jag alltid timmarna innan lektionerna. Mutter mutter är det nu dags igen typ...men när jag är där är jag lycklig (förutom när tajtsen skaver i magfläsket) och tiden går så fort!

Man behöver inte vara ung för att dansa balett. Som liten har man noll koncentration, vilja och koordination. Det tar flera år att träna upp kroppsuppfattningen som vi redan har som vuxna. Allt som behövs är rätt lärare, rätt tänk och lite mod. Vill man däremot bli duktig så måste man satsa mer och dansa ett par gånger i veckan och jobba mycket med att göra kroppen stark men mjuk. Balett är påfrestande samtidigt som det stärker skeletten och lederna (för att inte tala om musklerna och din hållning!).

På med dansskorna bara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar