Jag kan flyga

Jag kan flyga

måndag 28 oktober 2013

Ha! Jag är inte alls introvert....eller?

Jag ser det som ett problem att vi gärna vill generealisera, vi är antingen eller! Antingen är du social och därmed i mångas ögon extrovert eller osocial (introvert). Men det är inte nödvändigtvis samma sak och vad hände med alla härliga nyanser av olika personligheter?

En del av oss kan känna trötthet och olust i vissa sociala situationer men inte andra, vissa dagar men inte andra, vissa tider men piggare en tag senare! Därför blir jag också vansinnigt arg av att läsa en bok om Introverta som heter Introvert-den tysta revolutionen. Nu vill jag bara påpeka att jag inte läst hela boken än, långt ifrån men det är ganska tydligt att författaren har kanske vissa fördomar mot extroverta eller? Återstår att se. Boken verkar ha fått bra recensioner av gemeneman men själv är jag inte så lättcharmad. Låt oss börja med testet, är du extrovert eller introvert? Har han satt ihop detta själv? Är det baserat på hans uppfattning om de olika egenskaperna vi besitter? Om ja, gör det inte!

Måste vi ha tester för allt? Vi har tendensen att acceptera testresultat som någon slags sanning fast det bara är ett resultat från ett gäng subjektivt ställda frågor ur ett sammanhang. Visst kan man känna av att man antingen är det ena eller det andra men för den sakens skull behöver man inte testa sig.

Det är ungefär som de personlighetstest jag fick genomgå inför en av många intervjuer för en tjänst. Någon har tagit fram frågorna, någotn (jag) svarar på dessa och en tredje ska tolka reslutatet. Ehhh...ja just det. Nevermind har jag bara lust att säga.

Men återkommer med en fullständig recension på boken. Just nu ligger den fint där på nattduksbordet. Jag är mer intresserad av stickning och målning just nu än att läsa så det kan dröja. :)

Håll hatten i stormen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar