Jag kan flyga

Jag kan flyga

måndag 14 januari 2013

Mitt nya mantra!

Som en liten kickstart på det nya året så upprepar jag flera gånger dagligen mitt nya mantra för mig själv.

Balans!

Tidigare har det ofta blivit antingen för mycket eller för lite av det ena eller det andra. Det spelar ingen roll om vad nästan, det kan vara jobb, mat, socker, sömn, fritidsintressen e t c ja i prnicip allt.

Hur hittar man då balans? Balansnivån ser olika ut för oss alla. Det gäller att stanna upp och ge sig själv tid att lära känna sin kropp och lyssna på kroppens signaler. Under lång tid har jag bara "kört på". Allt ska gå i 110 knyck och jag har ofta lovprisat min egen effektivitet. Effektivitet är fint, särskilt när man jobbar på en statlig myndighet som jag. Såväl "kunder" som chefer lovordar detta adjektiv. Men det har sitt pris.

När jag kommer hem kan det vara lika svårt att koppla av som att få saker och ting gjorda. Jag har under lång tid kännt det som jag knallar omkring i något slags vakuum och jag har oftare tänkt på allt jag inte hinner än allt jag faktiskt hunnit med. Jag sover uruselt och är oftare helvetiskt förbannad än glad.

I allt detta svischar den härliga våren, den underbara sommaren, den mysiga hösten och den utmanande vintern förbi. Jag är nu 33 och vet inte riktigt var mina tio senaste år tog vägen. Jag vet, jag har gjort mycket men det är få ögonblick jag verkligen minns.

Vad jag vet är att jag saknat balans.

Jag saknar inte dessa tio år ett dugg. Jag saknar inte att vara ung och osäker. Jag har äntligen börjat landa i vem jag är och vad JAG vill med mig själv och mitt liv. Jag börjar finna en ro i tillvaron. Jag har inget mål annat än att stanna upp oftare och fördela min tid för mig själv bättre. Min inspiration är min sambo. Han är nog den coolaste person jag vet. Han är solid som en klippa. Min klippa!

Balans tjejen balans! En dag i taget och ta dagen som du kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar