Jag kan flyga

Jag kan flyga

tisdag 24 juli 2012

Positiva aspekter med HSP

Det finns många positiva aspekter med att vara en HSP. Här kan ni läsa en artikel om några av dem men även några mer negativa.

En av de negativa är att en HSP tar mycket mer illa vid sig av att vara utsatt för en annan persons ilska. Det är något jag har varit utsatt för under ett par månaders tid. Jag är medlem i en ideell förening där vi av misstag om jag får säga så fick med en medlem som visade sig vara bedragare och psykopat. Jag avslöjade att han hade gjort sig skyldig till bedrägeri mot föreningen och han hatar mig över allt annat nu. Vi kan inte ens bli av med honom då han ockuperar området vi arrenderar. 

Hela den situationen har fått mig att inse att jag inte klarar av denna typ av förtroendeuppdrag om jag måste utsätta mig för psykiskt sjuka människor av detta slag d v s psykopater eller andra med kraftiga aggressiva drag. Att påstå att jag mår bra är en lögn. De senaste månaderna har präglats av vånda och rädsla så till den grad att jag lider av sömnsvårigheter. Jag tror inte heller många i min omgivning kan förstå hur illa det är ställt eftersom de flesta inte är HSP. Det följer mig dag och natt för som en del andra kan vi inte stänga av och förtränga på samma sätt. 

Men jag har löst det hela genom att slänga in handduken helt enkelt. Det får vara bra nu. Jag ska inte utsätta mig för denna typ av personer. 

Så fort du märker att en person i din omgivning är svår att ha att göra med. Gör dig om möjligt av med personen från din umgänges krets för en sådan person tar betydligt mer energi från dig än vad han och hon ger tillbaka. 

CU

1 kommentar: