Jag kan flyga

Jag kan flyga

måndag 23 juli 2012

Oh Lord....

Nej jag har inte blivit religiös men däremot tagit mig igenom ett besök på Universeum mitt i högsemestern!


Detta är normalt inget att rekommendera för den känslige. Förutom barn som skriker för full hals ska man även handskas med irriterande vuxna som envisas men att dra med sig en tvillingvagn (alltså ärligt talat!)  in i regnskogen och lågt blodsocker....det där sistnämnda är mitt eget fel!

Ja det är utmattande men skitkul! Det finns massor att se och som vanligt när jag besökt en plats som denna så är huvudet så fullt av synintryck och minnen att jag inte gids tänka eller koncentrera mig på annat. Nu behöver jag ett par timmars vila och det är inte omöjligt att jag somnar....

Hur gör man när man som HSP ska till en plats med mycket människor och synintryck? (för hur jädra kul det än blir så ser man faktiskt inte fram emot det innan så är det bara, man våndas en hel del.)

1. Intala dig själv att du faktiskt inte har en aning om hur det kommer att gå så ingen idé att måla fan på väggen.
2. Ha gott om tid.
3. Ät innan! Ha dessutom druvsocker eller annat blodsockerhöjande med dig.
4. För guds skull sov ordentligt innan!
5. Skaffa öronproppar som tar ner ljudet till en för dig lagom nivå. Nu pratar jag inte om vanliga proppar utan avancerade musikproppar som är värda varenda öre (skitdyra). De kan även formgjutas efter dina öron.
6. Undvik om möjligt högsäsong, lov och liknande.
7. Vad du än gör gå inte in i lekrummet! :)

Det är väldigt basic och enkla tips och det finns säkert tusen till.

Något som är väldigt vanligt när man börjar att läsa på mer om HSP och lär känna sig själv är att man överreagerar på stimuli och situationer genom att helt enkelt bli "för medveten" om sitt karaktärsdrag. Ett exempel är att undvika festen du annars hade tänkt att gå på för du är ju faktiskt en HSP och det bästa är att sitta hemma och uggla i min mörka lägenhet. Överdriver jag? Nej faktiskt inte. Men vi ska inte glömma att HSP inte alls är asociala och introverta, i alla fall inte mer än andra. Vi måste bara portionera ut det sociala i lagom doser.

Men det är en normal reaktion eftersom jag som så många andra helt plötsligt fått klart för oss varför vi reagerar som vi gör i olika situationer. Jag undrade ofta om någon var fel på mig eftersom jag inte gillar fest och ståhej men...

Jag älskar fest....så länge jag känner alla där...

...och jag är väldigt normal!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar