Jag kan flyga

Jag kan flyga

tisdag 24 december 2013

God jul!

Nu är det julafton, julaftons morgon närmare bestämt. Utanför strilar regnet ner, mörkret kommer ligga många timmar till och än är det tid innan de sista förberedelserna. Detta år har jag inte haft så mycket julkänsla. Det beror troligen på all stress på jobbet innan jul och problem inom familjen. Jag har bara inte sett fram emot julen som jag vanligtvis brukar. 

Jag känner mig frånvarande, utzoomad och ointresserad. Tiden bara flyger iväg. Mitt i allt har jag tappat aptiten och insett att läget är illa.

Härom kvällen var jag och en god vän på Liseberg. Nöjesparken är så här års pyntad med ljus, konstsnö så man får sig en rejäl överdos jul när man spenderar en stund där. 
Vi tigcoss upp till Lisebergstornet där en del design och hantverk säljs. Jag var ute efter några fotografier av Kälvelid www.kalvelid.se. Vi småpratar lite om motiven och deras betydelse. Då frågar han mig om jag "stannar upp ibland". Kanske formulerade han sig inte exakt så, minnet är inte längre så bra. Men jag blev lite paff av frågan men svarade att det är jag nog inte så bra på. Läget har varit ganska så hysteriskt länge. Sen berättade han att han kunde känna av sånt. Jag nickade igenkännande och tänkte på högsensitiva eller vad man nu vill kalla sig. 

Jag gick in på hans hemsida för att läsa mer om hans fotograferande och det visar sig att han även arbetar som medium och med healing. Jag blev lite nyfiken. Ska fundera på en sittning. Jag är just nu i en fas i livet som jag tror är en början tillstora förändringar. Förändringarna är oundvikliga eller i allafall slutligen. Jag tror inte att en sittning ger mig svar. De har jag inom mig. Det kanske snarare handlar om hur jag ska lyssna på mitt inre och hantera sidor hos mig själv som jag idag har svårt för. 

Men först jul. Den blir stressig tyvärr. Jag får fokusera på att hitta stunder för återhämtning och reflektion. 

God jul på er! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar